Zandvoort: 3 & 4 Mei 2008

Eerste raceweekend Zandvoort

Na de hele winter hard gewerkt te hebben aan de Alpine om deze in topstaat te krijgen, is het nieuwe seizoen weer gestart (zie verslag winterperiode). Door de aanschaf van een race-trailer hebben we ons veel werk op da hals gehaald, want daar moest nog het één en ander aan moest gebeuren, dus!!!!!!! twee keer zo hard werken.

Er zijn nieuwe teamleden bijgekomen. Het team bestaat nu uit : Erwin van Dijk/ Mirjam Bronkhorst/ Ben Luiting/ Arjanne en Dinant Griemelink/ Tineke en Robert Sesselaar.

Voor dit seizoen zijn er ook een aantal nieuwe sponsors bijgekomen, waaronder Cosmo Trucks uit Harderwijk/ Rapid racking uit Elburg/I,M Intelligent Matching by MyRecruiter.nl uit Almere/ F & M Services uit Harderwijk en uiteraard de oude sponsor BPi Bouwplaatsinrichters uit Twello.

Wij hopen op een sportieve en langdurige samenwerking met onze sponsors.

Race weekend:

Na vrijdagavond wat onwennig gesetteld te zijn en nog wat laatste handelingen aan de auto te hebben verricht, kunnen we een goede nachtrust tegemoet zien. Zaterdagochtend vroeg uit de veren voor de briefing. Ondertussen wordt de auto technisch gekeurd, wat uiteraard geen problemen opleverde. De technische keuring is niet alleen voor de auto, maar ook voor de kleding. Er waren wel wat problemen met de startnummers. Deze waren wel opgestuurd, maar niet naar het juiste adres.

Vrije training:

Eerste paar rondjes rustig proberen hoe de auto aanvoelt. Alles is nieuw, dus moet nog watingereden worden. Door langzaam het tempo op te voeren en voornamelijk de remdruk verdeling bijstellen naar voren, voelt de auto op het eerste gevoel goed aan. In het laatste rondje van de vrije training wordt het brandstofmengsel nog gecontroleerd en deze bleek veel te arm te staan, d.w.z. te weinig benzine en te veel lucht. Bij het wisselen van de benzinesproeiers breekt één van de houders af door een oud haarscheurtje. Deze hebben we niet mee, dus een ritje terug naar Harderwijk om het op te halen. Voordat we weg kunnen moet de auto even op de weegbrug om te kijken of hij aan het homologatiegewicht voldoet (homologatie zijn de eisen waaraan de auto moet voldoen). Na de sproeiers en de inloopolie te hebben vervangen kunnen we proefdraaien om te kijken of alles in orde is. Na een kwartier de motor stationair te hebben laten draaien scheen alles in orde te zijn. MAAR…. plotseling is daar een hoop geratel en een tikkend geluid. Enige tijd zoeken en sleutelen en het probleem is gevonden. De bout van de nokkenastandwiel is er compleet uitgelopen, waardoor de distributie kettingdeksel kapot gebroken is. Voor we het weten is er een nieuwe distributie kettingdeksel gebracht en kan het opbouwen en schoonmaken beginnen.

Uiteraard willen wij iedereen bedanken voor de geboden hulp. Uiteindelijk zijn we om 2.00 uur klaar en kunnen we genieten van de nachtrust.

Wedstrijddag:

Deze dag bestaat dit seizoen uit twee races van een half uur. Een aantal sponsors waren er al vroeg bij om de Eerste race van 9.35 uur bij te wonen. Na ontvangst met koffie/ thee en wat lekkers gaan we rustig naar het mooiste plekje van het circuit om de wedstrijd te volgen. De eerste race wordt van achteraf gestart, doordat er niet gekwalificeerd is door alle problemen.

Na een bliksemstart is Erwin al gauw 10 plaatsen opgeschoven naar voren. In de volgende twee rondes werden weer een aantal auto’s ingehaald, waarna het echte gevecht begint met een prachtige Morgan V8. Na regelmatig stuivertje wisselen eindigde de Morgan V8 toch één plaats voor Erwin.

Uiteindelijk is Erwin als vijfde gefinisht en automatisch is dit de startpositie voor de tweede race. De auto’s worden na de race opgesteld in het parc- ferme voor technische controle en om een eventueel protest van andere deelnemers af te wachten. De auto kan na een uur opgehaald worden. Na een race-evaluatie van de rijder en een goed verzorgde lunch is iedereen klaar voor de tweede race.

De start is zoals vanouds goed en Erwin schuift één plek op en komt zo aan staart van een sterke kopgroep.

We kunnen terug kijken op een super zonnig en geslaagd raceweekend.
Tot de volgende race in Spa Franchorchamps op 16 en 17 mei.

Groetjes Team Zoetracing

Na een aantal rondes weer aan het stoeien te zijn met de Morgan V8 raakte hij helaas van de baan, omdat hij meer asfalt nodig heeft dan dat er is. Nu Erwin deze concurrent achter zich heeft gelaten kan de inhaalslag naar de kopgroep beginnen. Drie rondes later krijgt Erwin de aansluiting met een BMW M3, die hij weet in te halen na een aantal rondes door een mooie uitremactie voor de Tarzanbocht. De laatste ronde doet de BMW M3 nog een laatste poging Erwin in te halen, maar dit resulteerde in een 360 graden spin, waardoor Erwin op zijn gemakje naar de finish kan rijden.

Het eindresultaat is de vierde plaats overall en tweede in zijn klasse. In de uitrij ronde wordt Erwin enthousiast toegejuicht door zijn sponsors en fans. Onder het genot van een hapje en een drankje wordt de race geëvalueerd door de rijder.