Spa 16 en 17 mei 2008

Donderdag

laden we alles in om op weg te gaan naar Spa Francorchamps.
Hier wordt de RMU-classic gehouden, waar onder andere gereden wordt met de historische formule 1,
de can-am V8 series en de groep C GTP auto’s ( dit zijn klassieke 24 uurs auto’s) en wij sluiten ons bij de Alfa challence aan.

Later dan gepland rijden we weg, omdat nog even de teamkleding opgehaald moet worden uit Enschede.
Na vier en half uur komen wij in het donker aan op het prachtige Spa Francorchamps.
Wij arriveren na tien uur en kunnen het terrein niet meer opkomen, omdat de poort naar de paddock al gesloten is.
We overnachten daardoor op een parkeerterrein naast het circuit.

Vrijdagochtend vroeg worden we gewekt door het lucht draaien van vrachtauto’s.
Op het paddock aangekomen verwachten wij behoorlijke problemen om een plaatsje te bemachtigen
(gezien de problemen van onze mederijders de dag ervoor).Na wat rond kijken met een marshall kregen we 1 van de mooiste plekjes toegewezen met uitzicht
op de prachtige O rouge bocht. Gezien de slechte weersvoorspellingen treffen we het met een geweldige mooie zonnige dag.

De inschrijving duurde dramatisch lang door de rommelige organisatie.Desondanks toch wel lol aan de inschrijftafel met wat Alfa rijders.
Aangezien een vrije training nog eens €160,- extra kost besluiten we deze over te slaan. Hierdoor moet de rijder zonder enige baan kennis direct kwalificeren om 14.00 uur ’s middags.

De kwalificatie:

Na overleg tussen rijder en monteurs besluiten we om eerst baankennis op te doen voor we een serieuze kwalificatietijd gaan neerzetten.
De baan lijkt na een aantal ronden goed geschikt te zijn voor de Alpine en de rijder. Er zitten een paar mooie lange doordraaiers in waar ook een
serieuze snelheid gehaald wordt. De snelheden liggen tussen de 180 en 200 km per uur. Uiteindelijk na achter een snelle
Ford Escort Mexico te rijden wordt er een tijd van 2 minuut 58 gezet met een gemiddelde
baansnelheid van 141 km per uur.

Dit resulteert in een veld van ongeveer 70 auto’s de achtste startplek voor de eerste race.

Hier is iedereen super tevreden mee. Na de finish lijn gepasseerd te zijn blijkt dat de oliedruk
bij gas los niet in orde te zijn (minder dan 1 bar oliedruk, moet minimaal 2 bar zijn).
De oliedruk is belangrijk voor de smering van de motor. Een tijdelijke oplossing wordt gecreëerd
door het stationaire toerental te verhogen naar 1500 toeren per minuut. Na een goede
avondmaaltijd kunnen we tevreden terug kijken op een geslaagde dag.

Zaterdag, wedstrijddag:

De catering is al vroeg aanwezig om de ontvangst van de genodigde Belgische gasten van
BPi Bouwplaats Inrichters in orde te maken. De gasten worden ontvangen met koffie/ thee
voor de jongste limonade en gebak, welke geleverd worden door F & M services ook 1 van onze sponsors.

Na wat uitleg van de rijder over de baan en het evenement gaan we ons langzaam opmaken voor
de eerste wedstrijd. Het is even aanzien of er slicks of regenbanden onder moeten.
Er wordt na wat baankennis opgedaan te hebben gekozen voor slicks, omdat er een mooi droog
spoor ontstaan is door de vorige wedstrijden en onze regenbanden van dusdanige slechte kwaliteit
zijn om in deze omstandigheden mee te rijden. De regenbanden worden in de bus meegenomen naar de
pitstraat uit voorzorg voor eventuele slechtere omstandigheden. De formatie ronde en de opstelling
verloopt rommelig en niet volgens afspraak. Er is afgesproken dat er niet harder gereden zou worden
dan 80 km per uur in verband met de langzamere Traban in ons startveld. Dit keer wordt er een
rollende start gehouden in plaats van de normale staande start, in verband met het grote startveld.
Ook dit verloopt niet volgens afspraak, welke is besproken in de rijders briefing.

Er is afgesproken dat er pas na het groene licht en startlijn ingehaald mag worden.
Dit blijkt maar met een aantal rijders overlegt te zijn. Hierdoor verliest de Alpine 1 positie.
Deze wordt al gauw goed gemaakt door het uitremmen in de eerste bocht,
waarop we vervolgens volgas richting O rouge gaan, de bocht der bochten.
Deze komt de Alpine zeer goed door, waardoor de eindsnelheid na het rechte stuk hoog is
en de snelle Ford Mexico niet voorbij kan komen. Toch moet de plek afgestaan worden,
omdat de Alpine ingesloten wordt door een Alfa Süd. Bij de eerste chicane kunnen de Alpine
en de Ford nog net de twee BMW M3’s ontwijken welke heftig met elkaar in aanraking zijn gekomen.
Beide rijders blijken na de wedstrijd ongedeerd te zijn, door de goede kooiconstructie.
In de volgende paar bochtencombinatie wordt de Alfa ingehaald. Wederom kan de jacht op de
Ford beginnen. Het blijkt dat in de volgende reeks bochten de Alpine toch sneller is dan de Ford
en wordt er in een zeer snelle bocht naar links (volgas in de vierde versnelling)

het tempo nog verder opgevoerd.

Het is helaas onmogelijk om dit voor de tweede wedstrijd nog te herstellen.
Het is uiterst spijtig voor de genodigde gasten, maar dit hoort helaas ook bij deze sport.
Na wat geëvalueerd te hebben onder het genot van een lunch, hebben we een pitwalk gedaan
inclusief door de pitboxen. Hier draaiden de historische formule 1 en de groep C le Mans auto’s
warm voor hun kwalificatie.
De gasten krijgen de tijd om zelf nog wat rond te kijken en worden om 15.30 uur verwacht
om na te borrelen met een hapje. De gasten en wij kunnen terug kijken op een gezellige,
wat regenachtige, maar geslaagde dag.

Maar…………………………………

plotseling lift de Ford zijn gas iets, waardoor het tempo verminderd en we elkaar in het midden
van de bocht bijna raken. Om een aanrijding te voorkomen stuurt de Alpine rijder uit,
om vervolgens buiten de baan de Alpine weer onder controle te krijgen. Dit lukt helaas niet al te goed,
omdat de achterwielen op het natte, gladde kunstgras komen. Hierdoor breekt de Alpine aan de
achterzijde uit. Het enige wat er te doen staat is vol op de remmen staan en hopen,
bidden en smeken dat de Alpine op tijd tot stilstand komt.
Tot overmaat van ramp schiet de Alpine de baan over en rampt met ongeveer 160 km per uur
zijwaarts de muur in. Na een snelle check blijkt er van alles mis te wezen met
de ophangingen en rijdt de Alpine op eigen kracht strompelend binnen.
Het is erg spijtig van deze fout, want er zat zeker een goed resultaat in voor deze race.
Na in de paddock aangekomen te zijn, blijkt na een grondige inspectie dat de voor en achterwiel ophanging
compleet verwoest zijn, inclusief twee velgen en polyester werk.

De tweede race om 16.30 uur kan helaas niet bijgewoond worden door te grote schade aan de Alpine.
Race twee geeft voor de overige deelnemers veel stress, regenbanden of slicks?????
Halverwege de wedstrijd begint het hard te regenen, waardoor de winnaar van race 1,
de renault 21 Europacup iets verder terug valt, omdat hij op intermidiums rijdt.
Ook Randall Lawson in de renault Alpine heeft het in de regen zwaar, omdat zijn regenbanden
te zacht zijn, daardoor verliest hij ook een aantal plaatsen. De Alfa 75 Imola Turbo wint met
reusachtige voorsprong de wedstrijd. Al met al een prachtig evenement, maar voor de youngtimers
een behoorlijke slijtageslag. Van de 23 auto’s halen er 8 de finish.

De volgende race is onder voorbehoud op 27 t/m 29 juni op het
formule 1 circuit Nürburgring te Duitsland.

Hopelijk tot de volgende wedstrijd,

Team Zoetracing