Zandvoort 13 en 14 September 2008

Na regen komt zonneschijn

De zomerstop is weer voorbij na een fantastisch resultaat op de NÜRBURGRING in Duitsland, waar we twee eerste plaatsen en teamprijs in de wacht sleepten. Het zal moeilijk worden om dit te evenaren maar we zullen het zeker proberen. In de tussentijd is er nog wat veranderd aan de voorvering om de wegligging te optimaliseren en de motor nog wat extra vermogen te geven door een paar andere nokkenassen te monteren. Helaas ging dit niet door, omdat deze te veel kleplift gaven en we dus genoodzaakt waren om de oude terug te monteren.

Wederom maar weer een bezoekje aan SPEED CENTRE in Geldermalsen om de motor af te stellen en een nieuwe lambda zender in te regelen.

Op Vrijdagochtend wordt alles geladen en vertrekken we naar Zandvoort voor de Harc GP CLASSIC.
Voordat we in de stromende regen in Zandvoort aan komen worden door Jan v/d Kooi sportcars nog een paar speciaal gemaakte NITRON schokdempers geleverd. Het regent echt werkelijk pijpenstelen besluiten om de vrije training maar over te slaan. Er zit niets anders op dan van ons jongste teamlid even wat foto’s te maken in de racewagen en de auto even aan te voelen.

Zaterdagochtend ziet het er iets beter uit dan gisteren maar nog steeds behoorlijk bewolkt. Naarmate de tijd verstrijkt wordt het steeds donkerder en we rijden de kwalificatie al om 10.20,
WAT WORDT HET SLICKS OF REGENBANDEN?????.

Ook is er door een aantal sponsors (RAPID RACKING) weer de moeite genomen om te komen kijken na al dat klassieke moois.

Na wat vertraging kunnen we dan toch de baan op om na twee maanden eindelijk de auto weer aan te voelen, de eerste twee rondjes zijn nog wat onwennig en hebben we nodig om de remdruk in te stellen.
Net als we de snelheid op willen voeren begint het te miezeren en wordt het achterop het circuit al snel glad waardoor een goede kwalificatie niet meer mogelijk is. Randall (andere alpine rijder) en ik blijk ongeveer de enige te zijn die nog op de baan rijden.
Uiteindelijk glijden we alle kanten uit en besluiten ook wij te stoppen.
Bij de trailer aangekomen en wat teleurgesteld, blijkt het toch nog een goede kwalificatie te zijn een tijd van 2 min.5,20 een 5e tijd.
Ondertussen heeft de catering een lunch gemaakt voor de inwendige mens en word de kwalificatie geÄ—valueerd door de rijder.
Er worden door div. sponsors het stoeltje van de alpine gepast of dit in de toekomst misschien iets is voor ze.
Hier worden ze door onze bijna eigen fotografe Marjolein Wieggers op de foto gezet
Om 13.30 is er een fotoshoot voor alle rijders van het YTCC deze foto zal in het jaarboek van de yountimers komen te staan.
In de namiddag komt de zon er zelfs even door dit belooft een mooie eerste wedstrijd te worden.
Na een kwartiertje vertraging zal de 1e race om 17:15 beginnen met een opwarmronde met direct erachteraan een staande start.
De lichten gaan uit en we vertrekken met te veel wielspin terwijl mijn concurrent een wereldstart heeft en de neus van zijn Alpine brutaal tussen de Renault 21 Europacup en de Ford mexico drukt.
De eerste twee ronden zijn de dunlop slicks nog door de koude omgeving niet op temperatuur, waardoor ik met de alpine niet bij de kopgroep aan kan haken.
Maar na de 3e ronden worden ingehaald door een witte Porsche met te veel vermogen die dit voor elkaar krijgt tussen de Tarzan en Gerlach hoezo vermogen verschil????

Na alle regen van de vrijdag en de geluidsproblemen van zaterdag is het met dank aan de sponsors en het team wederom weer een super geslaagd weekend.

Graag zien we jullie op zondag 26 okt. terug op het circuit van Assen voor de fantastische DSC finale races.

Gr. Team Zoet Racing

Op de boardradio krijg ik te horen van mijn team dat ik weer op Randall begin in te lopen en dus nog een tandje harder moed.
Maar wat zie ik naar de volgende doorkomst dat mijn start nr. met een zwarte vlag met een oranje bal in het getoond wordt.(deze vlag betekend dat er een mankement aan de auto is) Nadat mijn team navraag gedaan te hebben bij de toren blijkt het om het geluid te gaan. Er zit dus niets anders op dan binnen te komen. Aangekomen bij de trailer proberen de fans mijn nog op te beuren en zeggen dat er morgen nog een race is. Er is de volgende uren nog een heftige discussie wat er zich heeft af gespeeld, het blijkt dat er niet is doorgegeven dat de Alpine in de kwalificatie te veel lawaai gemaakt heeft en dus ook tijdens de eerste wedstrijd (laten we het maar houden op een ongeorganiseerd zooitje) Later op de avond wordt er besloten dat de race voor morgen 2 ronden word ingekort, en we dan wel met z’n alle rijden.

S, avonds na het eten wordt de zogeheten plakaatdemper (deze wordt zo genoemd omdat dit ding een ton weegt) gemonteerd voor minder lawaai.
Zondag is de zon al vroeg te zien, de wedstrijd zullen we vanaf achteren moeten starten samen met een Porsche en de BMW van Rubben en de snelle Ford sierra van Erwin de Ruiter. Na de opwarmronde kan ik vanaf achteren het startlicht niet eens zien, maar de start voor ons is met de achterwielaandrijving altijd goed.
Voor de Tarzanbocht weet ik de alpine nog voor de Porche en de Ford te houden, waarna een strijd ontstaat tussen mij en de BMW van Rubben.

De BMW en de Alpine snijden als een warm mes door het veld. Alle Fans/sponsors en team leden beginnen langzaam de tribunes te slopen van enthousiasme, wanneer ik in de buurt kom van Randall Lawson.
Vanuit de pitmuur krijg ik eventjes doodleuk te horen dat ik deze Alpine toch maar even moet inhalen wanneer dat dan ook lukt, is de vreugde helemaal toppppppppp.

Al snel blijkt het dat Randall ons tempo niet kan volgen en er ontstaat dan een gat tussen ons wat hij tot aan de finish niet meer dicht rijd. Maar tot grote schrik begint de watertemperatuur van de Alpine de laatste ronden op te lopen tot wel 130 graden.

Gelukkig komen we voor Randall de finish over en eindigen we als 1e in de divisie 2 en als 6e overall, net achter de snelle BMW van Ruben. Er zit na de finish niets anders op dan de Alpine bij de fantribune te parkeren en een klein feestje te bouwen