Nurburgring 27 en 28 Juni 2008

Na de laatste race

moest er veel gebeuren aan de auto gezien de schade aan voor/zijkant

en beide wielophangingen. Nadat de auto op de brug een grondige inspectie had gehad
bleek ook het stuurhuis onder een hoek gebogen te zijn, dit betekent dus ook nog een
extra ritje naar Duitsland voor nieuwe buiten velgranden en een stuurhuis.
Ook is samen met de motortuner Dinant besloten om de nokkenassen van de motor te wisselen.
Dit omdat de oude nokkenassen te weining pk’s boven in toeren leverden en met veel koppel
onderin ( deze nokkenassen zijn beter geschikt voor rally’s).

De fuseestukken met draagarmen waren vrij snel weer in oude staat terug gebracht,
wat wel uiteindelijk weer tegen zat was het polyesterwerk.
De binnenschermen en neus van de alpine was geheel verbrijzeld in combinatie met het achterscherm.
Het plaatselijke schadebedrijf was dusdanig druk dat de alpine het moest doen met een spuitbusje van de brezan.

Op naar Speed Center in Geldermalsen voor het afstellen van de motor.
Na div. runs op de testbank gemaakt te hebben kwamen we tot een teleurstellend vermogen
van 198,6 PK met 292 NM koppel, dus 20PK en 38NM koppel minder. Na veel overleg,
hebben Dinant en Jaap van Speed Center de nokkenassen op timming gecontroleerd, of er hierdoor
misschien geen vermogen verloren gegaan is door verkeerde timming.
Dit bleek achteraf niet het geval te zijn, wel werd mij gegagrandeerd dat er geen motor schade
kon optreden.

Donderdagmiddag werden de spullen geladen voor het Oldtimer festival in Duitsland.
Dit evenement wordt verreden op het circuit van de Nürburgring, ook hier reden een aantal jaar
geleden de F1 auto’s nog rond. Er is op dit evenement een groot diversiteit aan klassieke auto’s
te zien van F1 bolides tot een Fiat 500.

Laat op het terrein aangekomen word onze accommodatie opgebouwd in de nachtelijke uurtjes.

Vrijdag, Gelukkig was de Rijdersbriefing pas om half twaalf waardoor we lekker uit konden slapen,
dit gold niet voor alle leden van Team Zoet racing want om acht uur was er al een warming up voor
motoren welke ver boven de geluidslimiet van zandvoortse begrippen uit stak.

De kwalificatie verliep op nieuwe band eigenlijk gelijk al super, na twee rondjes wennen
aan de auto en baan zat de snelheid er eigenlijk gelijk al in.

Ondanks dat deze kwalificatie meer op een wedstrijd leek tussen de twee alpines,
kwam er een tijd van 2:25,889 uit rollen

Dit bleek de tweede tijd te zijn net na een porsche 944 turbo en voor de heer Lawson in de andere alpine.
Na terugkomst in het paddock was dan ook iedereen van ons Team super tevreden, en dat met 20 Pk minder.

Zaterdagochtend zijn de eerste gasten al vroeg aanwezig om dit evenement bij te wonen, dit zijn wat mensen
van BPI (de Bouwplaatsinrichters) en van de Carroseriefabriek Harderwijk
(deze laatste heeft onder andere het logo van F&M services en ons eigen Zoet logo ontworpen)
Ze worden door de heren van de catering prima verzorgd met koffie/gebak en s’middags de lunch.

Tegen half drie maakt ons team zich op voor de wedstrijd. Dit is voor de één een mooie plek vinden voor
de gasten en voor de ander het gereed maken van de auto met rijder.

Na een lange opwarmronde, springt aangekomen op de startgrid het licht op rood en nadat het rood minder
rood word schiet de alpine vooruit. Zij aan zij met de nr. 1 porsche stuiven we naar de eerste hairpin af
waar we als tweede door gaan omdat de porsche over zoveel vermogen bezit dat deze voor de bocht al 20 meter
is weggelopen. De serie opeen volgende bochten is dan uiterst spannend omdat de andere alpine toch aan probeert
te dringen, dit blijkt na twee ronden toch te veel te zijn want bij de derde ronde spint de alpine van de baan
waardoor wij weer wat meer ruimte krijgen.

Als Team kunnen we uiterst trots zijn op de behaalde prijzen en kunnen terug kijken op super geslaagd Weekend.
Als rijder wil ik de sponsors en het team bedanken voor de inzet om het rijden in deze
prachtige klasse mogelijk te maken. Tot het volgende evenement op Zandvoort.

Groeten Team Zoet Racing.

Naar enkele ronde sluit er langzaam een ford mexico aan en er volgt een heftige strijd.
Nog twaalf min. nog te rijden dan moet ik mijn meerdere erkennen in de ford en besluit dat hij de strijd dan maar
aan moet gaan met de porsche .

Maar tot verbazing worden we bij de finish afgevlagd
(omdat achteraf volgens de organisatie er wilde zwijnen op de baan liepen of om misschien tijd te winnen)
Omdat het complete veld al achter ons was afgevlagd word er dus een ronde terug geteld en toen reed de alpine
nog op de tweede plek. Het behaalde resultaat bleek later nog beter te worden omdat de porsche in een geheel
andere klasse dan de youngtimers bleek te rijden waardoor Team Zoet Racing op de EERSTE PLAATS stond
en VOOR mijn groote concurrent Randall (de andere alpine).
Terug aangekomen in het paddock werd de rijder gefeliciteerd met de overwinning door de sponsors
en de rest van het Team.

Eindelijk worden dan de vele uurtjes sleutelen dan toch beloond, en vol goede moed naar de tweede race.

Zondag is het lekker zonnig en rond elf uur gaan we ons langzaam klaarmaken voor de tweede wedstrijd.
We starten net zo als gisteren achter de porsche, maar achter ons staat de snelle ford mexico
van Peter Bakker, dit belooft nog een spannende strijd te worden.

De avond hiervoor heb ik van Daniël Schrei een rijder in diverse Duitse kampioenschappen
nog wat handige tips gekregen over de baan. Met deze tips op zak beginnen we aan de tweede wedstrijd,
ook nu hebben we met de alpine een goede start. Ook duikt uit het niets de opel kadett van Fronholt
op welke in een heftige strijd met Randall gewikkeld raakt. De eerste paar ronden word er op het scherpst
van de snede gereden door de kopgroep. Bij de vierde ronde gaat de alpine en de opel zelfs zij aan zij door
de snelle chicane, maar bij de volgende ronde vliegt de alpine bij de zelfde chicane door het stof omdat
de ford de betere lijn heeft.

Wonder boven wonder komt de alpine nog voor de ford terecht maar tot stomme verbazing is deze in één keer
van het toneel verdwenen (een achteras afgebroken bleek later) hierdoor kreeg de alpine rijder weer wat ruimte.
Ondertussen is Randall in gevecht met de saab van Harm van de Laan maar bleek niet bij macht te zijn om de saab
bij te houden. Uit eindelijk rijd de alpine naar een Tweede plek en een DUBBEL OVERWINNING in Duitsland
op een geweldig evenement met een enthausiast publiek.

De prijsuitreikeing is in de trailer van de ADAC die dit evenement organiseerd, hier krijgt Team Zoet Racing
de twee vel begeerde Bekers overhandigd van de organisator en de voorzitter van de youngtimers.
Als de rijder van het podium af wil stappen word hij nog even tegen gehouden voor nog een beker deze is voor
het meest opvallende Auto/Team/Rijder van dit evenement uitgereikt door de organisator.