Assen 25 en 26 Oktober 2008

Finale Races

Het laatste raceweekend van Team Zoet Racing is helaas alweer aangebroken en daarom proberen we samen met de Alpine Renault Club er een extra groot spectakel van te maken voor de sponsoren en clubleden. Naar de weken langen voorbereiding met familie Klok van de Alpine club werden er tijdschema’s gemaakt en ideeën uitgewisseld. Uiteindelijk werd er een programma in elkaar gedraaid dat perfect aansluit tussen Team Zoet Racing en de Alpine Club.

Woensdag zijn we inkopen wezen doen bij de Makro in Duiven voor het nodige eten/ en drinken. Ook is er bij Familie Klok hard gewerkt om al het eten voor te bereiden. Er is namelijk besloten om een stampotten buffet te houden, en worden zelf bereid.

Ook is er door de hoofdsponsor BPI een Cateringsunit met tafels/stoelen en bijna 1 km voedingskabel gesponsord. (dit bleek achteraf hard nodig te zijn) De donderdag word gebruikt om de Cosmo-trucks gesponsorde bussen op te halen en deze te vullen met een groot aantal banden en reservemateriaal voor twee auto’s .

Er bestaat namelijk de mogelijkheid om zondag met gasten en sponsors in onze raceauto over het circuit te racen. Om zo veel mogelijk mensen mee te nemen word er daarom besloten om twee auto’s in te zetten. Aangekomen op het circuit installeren we alleen de racetrailer om na een lange dag te gaan slapen. Vrijdag worden we al vroeg gewekt door onze chauffeur die de Cateringsunit komt brengen, deze is binnen no time op zijn plek gezet. Een van onze teamleden haalt al het ingehuurde servies op want we trekken voor dit weekend alles uit de kast om het voor onze gasten zo goed mogelijk te maken. De rest van ons team bouwt binnen de tent en andere zaken op.
Naar mate de dag vordert stroomt het paddock vol met allerlei cateringswagens die overal tenten opbouwen, een ervan is voor ons team, deze zal eerst op zaterdag voor het Youngtimerfeest worden gebruikt.
Op de vrijdag zit het weer niet erg mee, het komt met bakken uit de lucht. Er zijn al sommige klasse van de Dutch Supercar Challenge bezig met de traning en later de kwalificatie, op een klets natte baan.

Ook is het team van Jan van der Kooi aanwezig die in de sport1 klasse van de DSC rijd, wij hebben door de tijd een goede band met ze opgebouwd gezien hij eerst bij de Youngtimers gereden heeft, en wij dit jaar een weekend mee gelopen hebben om eens te proeven aan deze klasse om volgend seizoen in deze klasse te rijden. Na een gezellig theekransje word het tijd om ons bed op te zoeken.

Zaterdag 1e race dag

We zijn al vrij vroeg uit de veren omdat ik als rijder om 9 uur bij de rijdersbiefing moet wezen en de monteurs de auto ter keuring aan moeten bieden bij de technische keuring. Het is goed weer maar wel ijskoud, het blijkt dat als wij om 10.25 de vrije training hebben er in de schaduw zelfs nog ijsplekken op de baan liggen. Het is dit jaar voor het eerst dat we met de nieuwe ophanging en banden op Assen rijden, dus we beginnen in combinatie met de steenkoude baan maar eens voorzichtig. Na een aantal ronden komen we al gauw tot de conclusie dat we de banden totaal niet warm krijgen, gelukkig zijn wij niet de enige die met dit probleem te makken hebben. Als we toch proberen om nog een stukje harder te gaan resulteert dit in een 360 graden spin, dus daar lag dan toch de limiet.

Na afloop van de vrije training meten we een teleurstellende banden temperatuur van 17 graden voor en 34 graden achter terwijl dit min. 60 graden moet zijn. Er zit tussen de vrije training en de kwalificatie niet al te veel tijd, en beginnen we gelijk aan het onderhoud van de alpine, dit bestaat uit het controleren van de vloeistoffen/banden/remmen/ophanging en bijvullen van brandstof. Het controleren hiervan is belangrijk omdat hiermee het uitvalpercentage drastisch word verminderd, het blijft tenslotte een klassieke auto. Voor de kwalificatie word besloten om de bandendruk met een tiende te verlagen om hierdoor de banden beter op temperatuur te krijgen.

De kwalificatie

Begint om 12.00 uur, na een paar opwarmrondjes voelt de alpine een stuk beter aan en word de tijd van vanmorgen al snel verbeterd. Het blijkt dat de baan een stuk warmer is geworden en geheel is opgedroogd, in combinatie met het verlagen van de druk resulteert dit in goede kwalificatietijd van 2:00,609 in het 8e rondje. Dit blijkt een 3e startplek te zijn voor de 1e race, en is dus niet onmogelijk om constant in de wedstrijd deze tijden te kunnen rijden gezien de snelle ronden pas in het 8e rondje is gereden. Zelfs de Renault 21 turbo kan niet aan deze kwalificatietijd komen en word dan op de baan ingehaald.

De 1e Race

Pas laat in de middag hebben de youngtimers de eerste race, het zonnetje begint al langzaam weg te zakken als wij ons opstellen op de dummy grid.
Om alles soepel te laten verlopen worden deze clausules alvast ondertekend door de gasten, de eerste gasten laten wij bij de vip. tent al instappen om zoveel mogelijk gasten mee te laten proeven van het racen op dit circuit. (sorry voor de gasten die niet mee hebben kunnen rijden)
Na een installatieronde en een opwarmronde stellen wij ons voor het rode licht op, en wachten tot het rode licht minder rood wordt om te starten. In de eerste bocht komen de BMW M3 en de Porsche met elkaar in aanraking omdat de Porsche zich verremt, hierdoor komt de alpine als 2e door de eerste paar bochten. In het eerste gedeelte moet de alpine wat posities prijs geven aan de Renault 21 turbo en de Ford Sierra Cosworth, maar halverwege de wedstrijd loopt de alpine langzaam in op de Ford. Het word een heftig gevecht tussen beide er word zelfs meerdere keren van positie gewisseld maar uiteindelijk trekt de alpine aan het kortste eind omdat de Ford bijna 150pk meer bezit.

Ondanks het koude weer kom ik als rijder bezweet over de finish met een eerste plaats in mijn klasse en als 6e overall, dit is automatisch de startpositie voor de 2e race morgen.

’s Avonds is er door de Youngtimers een feestafsluitavond georganiseerd in een grote cateringstent met een barbecue en live muziek. Terwijl wij alles als team nog even doorspreken voor de volgende dag en nog bezig zijn de beide auto’s te prepareren, is het feest al in volle gang, het bier vloeit ondanks het koude weer rijkelijk en de stemming zit er goed in. Ook weet de zanger goed in te spelen wat voor soort muziek er gezongen moet worden, dit eindigt in echte Amsterdamse kroegmuziek waar iedereen zich in kan vinden.

Om half een is het afgelopen met de muziek en stelt de zoon van de organisator Berry van Elk voor om in de tent van de DSC verder te feesten, waarop bijna iedereen volmondig ja schreewt. Nadat iedereen de tent had verlaten kan voor ons team de schoonmaak aktie beginnen, dit wordt een hele klus. Omdat ons team morgen deze tent gaat gebruiken besluiten we s,nachts zelfs om de tent van binnen schoon te spuiten om het wat frisser te laten ruiken. Als alles schoon is, is het 2.00 uur en kunnen we eindelijk naar bed.

Zondag 2e race dag

We staan met ons team om 7.00 op voor het gezamenlijk ontbijt, dit is zo vroeg omdat er toch nog een hoop voor te bereiden is en omdat de gasten om 9.30 voor de tent staan. Voor sommige van ons gaat dit wat moeizaam, want het was gisteren toch wel erg gezellig, en erg laat. Onze gastvrouw Mirjam haalt de eerste gasten op van het welkoms centrum om ze naar onze tent te brengen. Hier is het gelukkig lekker warm want het weer zit niet mee, de regen komt met bakken uit de lucht en er staat een harde wind wat het ook al niet veel beter maakt.

Na een kopje koffie met een stuk cake (gemaakt door F&M sevices, een van onze sponsors) krijgen de gasten uitleg over het meerijden in een van onze race auto’s dit is voor velen misschien wel het hoogtepunt van de dag. Voor het meerijden op een circuit moet men een vrijwaringclausule tekenen, dit moet ondertekend worden zodat men het circuit niet aansprakelijk kan stellen voor eventuele letsel schade.

Het instappen van de rest van de gasten gebeurt voor de pitbox van het team van Jan van der Kooi Sportcars, de monteurs schieten waar nodig ons nog te hulp, hierbij willen wij jullie hiervoor bedanken. Nadat een aantal gasten is meegereden word het steeds moeilijker om de ruiten van de alpine vochtvrij te houden, dit komt omdat er geen kachel meer in de auto aanwezig is en de gasten nat in de auto gaan zitten, het word meer een overlevingsrit dan werkelijk op topsnelheid over de baan te scheuren. Teruggekomen van het taxirijden staat er een lunch klaar met een lekkere warme (vooral warm) kop koffie of thee, ondertussen zijn de eerste alpine leden aan het binnen stromen en installeren hun bolides op de parkeerplaats naast onze vip. tent. De meeste gasten zullen vandaag voor het eerst een race live gaan meemaken op het circuit van Assen.

De 2e race

Om het kampioenschap 2008 in onze klasse binnen te halen zal ik ook deze race voor onze concurrent en tegelijkertijd vriend Lawson van Equip Jaron moeten eindigen, dit zal een moeilijk verhaal gaan worden aangezien onze alpine te hard is afgesteld, en op oude regenbanden staat. Er word voorzichtig door iedereen gestart en iedereen komt heelhuids door de eerste serie bochten, en begint de strijd tegen het water je ziet werkelijk niets als er een paar auto’s voor je rijden. Het blijkt al snel dat ik het tempo van Randall niet kan volgen en wordt het dus een zaak van zo hoog mogelijk eindigen en op zijn minst uitrijden (vorig jaar vloog ik er in de laatste bocht er af)

Randall kan met zijn zachter onderstel en nieuwe regenbanden bijna 2 sec. per ronde sneller rijden, het betekent voor ons dat wij alleen nog maar kunnen hopen op een foutje van hem. Uiteindelijk blijft de alpine van Zoet Racing steken op een 2e plaats in onze klasse en een 7e plaats overall.

Na een half uurtje zijn alle gasten tot op het bot toe nat en koud, gelukkig kunnen we terug naar een warme tent waar een heerlijk stamppot festijn is klaargemaakt door Albert Klok zijn team in samenwerking met die van ons.

Bij deze weersomstandigheden komen deze stampotten goed tot zijn recht.

Ook Randall komt nog even langs zodat we nog even over de wedstrijd en het seizoen kunnen napraten, uiteraard feliciteer ik hem met zijn overwinning en zijn kampioenschap. Als iedereen gegeten heeft nemen de meeste mensen afscheid en vertrekken naar huis terwijl andere toch nog niet genoeg krijgen van al dat racegeweld. Als aan het eind van de dag alle gasten naar huis zijn gekeerd, kan het opruimen van tafels en stoelen en service beginnen, en kunnen we met zijn allen terug kijken op een super geslaagd weekend ondanks de regen.

Tot slot wil ik als team eigenaar alle sponsors nogmaals bedanken voor alle steun voor het seizoen 2008, en natuurlijk mijn eigen team dat het hele seizoen geholpen heeft voor de goede resultaten van 2008.

Ook wil ik Familie Klok nog bedanken voor de hulp en eten voor afsluitweekend, de Familie Griemelink voor het bouwen van een betrouwbare motor en Marjolein Wiegers voor het maken van foto’s en foldermateriaal.

Wij zien U als sponsors en gast graag terug bij ons team in 2009 ,om ons in een nieuwe klasse met een nieuwe auto te zien rijden, dit zal zijn met een Lotus Exige in de Dutch Supercar Challenge.

Bedankt Team Zoet Racing