Spa 12 & 13 April 2009

Zonnige start Zoet Racing

Er is veel gebeurd en veranderd vanaf de laatste wedstrijd als team bij de Youngtimers.
Zoals velen van jullie al weten zijn er door ons team de plannen gemaakt om een klasse
hoger te gaan rijden en dat is voor ons de DSC (Dutch Supercar Challange). Deze klasse vertegenwoordigt een prachtig veld met dikke en sportieve auto’s variërend van een Clio tot een Lamborghini.
Deze klasse wordt op tv uitgezonden op SBS6, waarin per week een of twee teams worden voorgesteld aan de kijker. Om in deze klasse te gaan rijden is een aanzienlijk groter budget nodig voor een betere hospitality en een nieuwe auto in de vorm van een Lotus Exige, omdat we met de Renault Alpine hier niet aan deel mogen nemen.

Om dit budget bij elkaar te krijgen hebben we als eerst een sponsormap gemaakt en hierin onze plannen uitgewerkt, met het benodigde budget. Ook hebben we in november een officiële presentatie gehouden met uiteraard een echte Lotus als middelpunt.
Wij hebben ook mede door de presentatie en de sponsormap veel nieuwe sponsoren mogen verwelkomen (zie site Zoet Racing)

Helaas is ook voor ons in december de kredietcrisis toegeslagen, waardoor het een bijna een onmogelijke opdracht werd om dit budget voor januari bij elkaar te krijgen.
Maar er werd unaniem besloten dat er toch eerst een nieuwe hospitality moest komen voor de sponsoren en de auto’s.

Na diverse bedrijven benaderd te hebben zijn we bij zeilmakerij Balder in Leimuiden beland die voor ons een prachtige en unieke tent heeft gemaakt.

Auto’s denkt U,

ja er is een overeenkomst gesloten met een vriend van mij die een aantal jaren zomer avond competitie gereden heeft en ook de overstap naar DSC wil maken in een Seat Leon Supercopa.
Om het geheel af te maken is de tent ook nog voorzien van een nieuwe kunststof vloer en tafels.
Tot op drie weken voor de eerste wedstrijd is er gezocht naar een mogelijkheid om onze Lotus te kunnen bouwen, maar ondanks alle inzet en goede bedoelingen van alle sponsoren bleek dit financieel niet mogelijk te zijn.

In goed overleg met sponsoren en de eigenaar van de Seat Leon: Luco Hornsveld, is er besloten om alle logo, s op deze auto te zetten totdat onze Lotus klaar is.

Uiteindelijk staat dus de eerste wedstrijd alleen de Seat in de tent, maar wel bij de DSC.
De laatste week bestaat zoals gewoonlijk weer uit veel stress om alles klaar te krijgen en alle
Spullen uit te sorteren en schoon te maken.

Het weekend

Woensdag wordt onze trailer van stal gehaald om schoon gemaakt te worden en voorzien van alle nieuwe sponsoren.

Donderdag wordt alles geladen en gaan we met de trailer en een extra aanhangwagen voor de tentspanten (7,70 meter lang) op pad. We reizen af naar Spa in België om daar onze eerste wedstrijd te rijden, wat voor ons zo, n uur of 4,5 rijden is We komen om 9 uur aan, om onze nieuwe tent op te zetten.
Uiteindelijk staat naar veel gepuzzel de tent en ligt er een prachtige zwart/grijze vloer in.

Vrijdag staat redelijk vroeg het ontbijt klaar om vervolgens de Seat Leon klaar te maken voor de vrije training. Ook wordt aan de hospitality de laatste hand gelegd om alles er top bij te laten staan.

(De Seat Leon is een relatief onderhoudsvrije auto die minder onderhoud vergt dan bv. de Renault Alpine, de ophanging en motor word gecontroleerd en wordt er overlegd wat de bandendruk moet zijn.
Om 12:15 begint de vrije training welke voor Luco voorzichtig begint met het inrijden van een nieuw set slicks.
Om naar andere banden over te gaan gebruiken we dit gelijk om een pitstop met bandenwissel te proberen wat redelijk snel en zonder al te veel problemen verloopt.
Het weer is werkelijk voor ons in de pitstraat schitterend maar voor onze rijder Luco al gauw
Vrij warm, met een geblazen auto wordt het dan nog sneller warm.
Aan het eind van de dag volgt de kwalificatie nog, welke ook in goede omstandigheden verreden kan worden.Het blijkt dat het lastig is om een vrije rondje te vinden om een goede tijd neer te zetten.

Na een half uurtje kwalificeren word er door Luco een respectabele tijd neergezet van 2:46,
wat in het totale veld neer komt ongeveer in het midden.
Bij terugkomst wordt de auto nagekeken en voorzien van nieuw rubber en schoongemaakt.
Na het avond eten en zo, n inspannende dag gaat iedereen vroeg naar bed om voor de eerste wedstrijd morgen fit te zijn.

Zaterdag kunnen we lekker uitslapen totdat we gewekt worden door de eerste auto,s die op de baan rijden.
Omdat na de kwalificatie de banden toch wat begonnen te “smeren” zijn we even naar de banden specialist Kees van Dunlop gelopen om nog wat extra informatie in te winnen wat betreft de banden druk.
Op de zaterdag was het al gezellig druk op het paddock en hebben we veel bekijks gehad bij de Seat Leon van onze rijder.
Langzaam maakten we ons op voor de eerste wedstrijd van het seizoen de spanning was op sommigen van ons van het gezicht af te lezen.

Na een plekje gevonden te hebben en alles geïnstalleerd te hebben in de pitstraat kon de wedstrijd voor ons beginnen.
Na een opwarmrondje begint bij de DSC de wedstrijd met een rollende start als het licht groen is en je over de start/finishlijn bent mag er pas worden ingehaald.

Ook is er een verplichte pitstop gepland dit mag vanaf de 25e min en tot de 35e min gedaan worden en moet er 1min worden stil gestaan.
De wedstrijd verloopt zonder schade en problemen, maar valt voor onze rijder redelijk zwaar.
Niet om de auto maar meer door het startveld wat er mee rijd.
Al met al viel de wedstrijd niet tegen gezien dit onze eerste wedstrijd is.

Zondag dit is een dag waar we de eerste sponsoren (Beauty car en fam. Luiting)verwachten, die speciaal uit Nederland zijn gereden om de wedstrijd en uiteraard Zoet Racing te bekijken.
Nadat iedereen voorzien was van koffie en gebak bestond de tijd om nog wat over de paddock heen te lopen en al dat ander racegeweld te bekijken.

Vooral de jeugdige sponsors waren erg onder de indruk wat er allemaal te zien was.
Rond een uur of 1 stond er een lunch klaar en werd de Seat Leon nogmaals goed bekeken.
Twee uur maken we ons klaar voor de wedstrijd en werd de bandenkar door het team Grafity Racing naar boven gesleept met een klein trekkertje ( heren hartelijk dank hiervoor), Ben coachte Luco naar de dummy grid en sprak hem nog wat moed in voor de race.

Het was gezellig druk in de pitsstraat omdat er ook nog wat pitwalks werden gedaan door de organisatie.
De start verliep goed voor ons, Luco wist gelijk al twee auto’s in te halen.
Na een kwartiertje was het veld redelijk gesetteld en begon de tijd van Luco langzaam te zakken, uiteindelijk reed hij 2 sec. Sneller dan de dag hiervoor. Omdat Luco in de begin fase een stuk sneller was als gisteren, lag hij op de 6e plaats en veel dichter op zijn voorgangers.

In de tweede helft van de wedstrijd begon de vermoeidheid mee te spelen en belande in de eindfase de Seat alleen maar met de achterwielen in het grind.
Voldaan kwam Luco over de Finish en evalueerde de wedstrijd met de sponsoren en het team.
Aan het eind van de dag werden er nog wat hamburgers geserveerd voor de inwendige mens, waarmee de dag werd afgesloten.
Het afbreken en opruimen van de hospitality duurde tot in de late uurtjes en konden we aan de terugreis beginnen.

We kunnen terug kijken op een zonnig en geslaagd weekend voor team Zoet Racing.

We zien U graag tegemoet in Zandvoort op maandag 1 juni.

Team Zoet Racing.